برای رسیدن به اهداف سازمانی خود؛ مجموعه شما باید تکنیکها، روشهای فروش و شیوههای متنوع و بیشتری داشته باشد که با برنامهریزی منظم و درست، محصولات خود را به فروش برسانید. در این مقاله به این میپردازیم که چگونه فروش اینترنتی داشته باشیم؟ چگونه میتوان یک سایت فروش اینترنتی راهاندازی کرد و از آن کسب درآمد نمود.
یک گوشه بازار را در دست بگیرید
سعی کنید یک زمینه خاص را برای فعالیت خود انتخاب کنید و در آن تخصص پیدا کنید. تمام تمرکز خود را بر روی زمینه فعالیت خود بگذارید تا مردم شما را بشناسند. به مرور زمان شما در حوزه فعالیت خود تبدیل به یک برند قوی میشوید. درنتیجه فروش شما افزایش پیدا میکند. همچنین زمانی که در یک زمینه خاص فعالیت کنید، سئو و تبلیغات بسیار آسانتر صورت میگیرد و زودتر به نتیجه دلخواه خود میرسید.
یک مزیت رقابتی خاص ایجاد کنید
یکی از مهمترین روشهای متمایز بودن کار شما نسبت به دیگران، مزیت رقابتی است که هر کسبوکاری باید به آن توجه کند. همیشه از خودتان سوال بپرسید که به چه دلیل مردم باید از شما خرید کنند؟ مزیت شما نسبت به رقیبانتان چیست؟
مزیت رقابتی با توجه به کالایی که میفروشید میتواند متفاوت باشد. در حوزه فروشگاههای اینترنتی، بسیاری از کسبوکارها ویدئو تولید نمیکنند. پس اگر شما بتوانید برای محصولات خود یک ویدئو حرفهای و ویژه تهیه کنید، باعث میشود که مردم برند شما را نسبت به رقبانتان ترجیح دهند.
استفاده از مشاوره و چت آنلاین
یکی از مواردی که میتواند تجربه کاربری موفقی را القا کند، چت زنده است. یک پاسخ عالی به این سوال که چگونه فروش اینترنتی داشته باشیم. در این روش مشتری میداند که هر سوالی داشته باشد در قسمت لایوچت میتواند مطرح کند. تجربه کاربری تنها به نوع طراحی سایت یا اپلیکیشن مربوط نمیشود و مفهوم بسیار گستردهتری دارد.
پس باید تمام جنبههای تجربه کاربری بررسی شود و روی آنها کار شود. روشی که محصول را طراحی میکند، روش دستهبندی محصول، حتی روش ارسال سریع، به تنهایی میتواند تجربه کاری خوبی باشد. تمام این موارد کمک میکنند تا شما فروش بیشتری داشته باشید.
یک نکته بسیار مهم: در بخش چت آنلاین کاربر معمولا انتظار پاسخ در عرض کمتر از ۳۰ ثانیه را دارد. پس اگر نمیتوانید در کمتر از ۳۰ ثانیه یا نهایتا ۱ دقیقه پاسخگوی کاربر باشید، پیشنهاد میکنیم اصلا چت آنلاین راهاندازی نکنید.
استفاده از UpSell و CrossSell
در فروشگاه اینترنتی از UpSell و CrossSell استفاده کنید. یعنی زمانی که کاربر از شما خرید میکند به آن پیشنهاد محصولات مرتبط و مکمل، یا محصولات گرانتر را بدهید. برای مثال ممکن است شما فروشگاه دوربین داشته باشید و زمانی که مشتری دوربینی را خریداری میکند به آن پیشنهاد دهید که لنز مخصوص آن دوربین را میتوانید با ۳۰% تخفیف خریداری کنید، یا بعد از خرید به مشتری ایمیل بزنید و کیف مخصوص آن دوربین را به او معرفی کنید.
یک ارزش به مشتری ارائه دهید
فروشگاههای اینترنتی به خوبی از این روش برای افزایش فروش خود استفاده میکنند. برای مثال اگر شما دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید، (که قطعا همینطور است) میتوانید برای مشتریانی که بالای ۵۰۰ هزار تومان خرید میکنند؛ محصولات را به صورت رایگان ارسال کنید. این کار باعث میشود مشتریان شما ترغیب شوند و مبلغ خرید خود را به بالای ۵۰۰ هزار تومان برسانند.
روی سئوی سایتتان کار کنید
در مطالب قبل گفتیم که سئو کردن یک وبسایت، زمانبر است؛ ولی به این معنی نیست که بیخیال آن شویم. سعی کنید سئو داخلی و سرعت سایت خود را بهینه کنید. روی محتوای محصولات و دستهبندیهای سایت کار کنید. حتی اگر یک قسمت با عنوان بلاگ داشته باشید؛ میتوانید با تولید محتوای متنی و انتشار مقالات مرتبط با حوزه فعالیت کسبوکار خود، بازدیدهای زیادی را از موتورهای جستجوگر دریافت کنید.