آقای مهارت|محمد زرگر

سئو یا تبلیغات کلیکی؟ کدام یک گزینه بهتری است؟

نویسنده: آقای مهارت

نویسنده: آقای مهارت

آقای مهارت | محمد زرگر | نسل پویای ایران زمین | سلام من محمد زرگر هستم! | مستر اسکیلز

مزایای سئو وب‌سایت

ممکن است برای شما هم جای سوال باشد که دقیقا چرا باید از سئو برای بازاریابی وب سایت خود استفاده کنیم؟ یا اینکه چرا واقعاً سئو، آنقدر درمیان وبمستران و صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی رایج شده است؟ ما در این قسمت از مقاله قصد داریم که چند نمونه از مزایای سئو را (SEO) شرح دهیم.

افزایش ترافیک کاملاً طبیعی 

شاید مهم‌ترین مزیتی که سئو وب‌سایت برای صاحبان کسب‌و‌کار و مدیران وب‌سایت‌ها دارد، افزایش میزان ترافیک و ورودی طبیعی باشد. جالب است بدانید که این امر قطعا در مقایسه با دیگر راهکارهای بازاریابی آنلاین مثل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی کلیکی، تبلیغات گوگل ادز و… هزینه بسیار کم‌تری را خرج می‌کند؛ به همین دلیل بیشتر افرادی که در فضای وب به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند و از وب‌سایت خود کسب درآمد عالی دارند، همیشه به دنبال متخصصان سئو و بازاریابان محتوا می‌باشند.

در صورتی که تبلیغات کلیکی یا اصطلاحاً Pay Per Click به هیچ عنوان این‌گونه نیست؛ این نوع بازاریابی دیجیتال ( تبلیغات کلیکی) تنها در زمانی می‌تواند موجب سوددهی و بازدهی بسیار عالی برای وبسایت شود که هزینه زیادی صرف آن کنید. PPC دقیقا مانند یک شیر آب عمل می کند؛ فقط تا زمانی که شیر آب را باز نگه دارید، می‌توانید از آن آب بنوشید و به محض اینکه که شیر بسته شود دیگر نمی توانید از نوشیدن آب لذت ببرید.

مقرون به صرفه بودن

اگر بخواهیم از لحاظ درآمدی سایت‌هایی که در رتبه های ۱ تا ۳ گوگل به صورت طبیعی و با استفاده از اصول و تکنیک‌های سئو در نتایج گوگل نمایش داده می شوند را، بررسی کنیم؛ متوجه خواهیم شد که این وب‌سایت‌ها ماهانه درآمد‌های چند صد میلیونی کسب می‌کنند.

اغلب این وب‌سایت‌های بزرگ در بیش از چندین هزار کلمه کلیدی رتبه‌های خوبی را نزد گوگل کسب کردند؛ حال فرض کنید که مدیران این وب‌سایت‌ها بخواهند برای گرفتن همین نتایج، هزینه‌ای را پرداخت کنند؛ در این صورت باید چندین برابر درآمد ماهانه خودشان را صرف تبلیغات کلیکی کنند. این امر به نظر شما ممکن است؟

همانطور که شما نیز حدس زدید طبیعتاً چنین هزینه‌هایی برای یک کسب‌و‌کار، چندان معقول و به صرفه نیست چرا که این وب سایت‌ها می‌توانند با استخدام افراد متخصص در حوزه سئو و بهینه‌سازی وب سایت و با صرف هزینه بسیار پایین‌تر چنین نتایجی را در گوگل کسب کنند. 

معایب تبلیغات کلیکی (PPC)

این نوع از تبلیغات با وجود داشتن نقاط مثبت، دارای معایب و نقصان‌هایی نیز می‌باشد که برخی از این معایب عبارتند از: 

بسیار گران‌قیمت است

اگر به تازگی کسب‌و‌کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید و یا صاحب یک وب‌سایتی هستید که رقبای سرسختی دارید، تبلیغات کلیکی می‌تواند یک روش بازاریابی هزینه‌بر و یا حتی گران قیمت برای شما باشد؛ فرض کنید مدیر یک سایتی هستید که در زمینه “آموزش سئو” یا “طراحی سایت” فعالیت می‌کند و قصد دارید برای گرفتن ورودی‌های بیشتر و افزایش ترافیک وب سایت خود تبلیغات کلیکی را (PPC) آغاز کنید.

در این میان جالب است بدانید که برای گرفتن یک رنکینگ مناسب نزد گوگل باید برای هر کلیدی از طرف مخاطبان هدف شما دریافت می کنید، باید مبلغی معادل ۴۰ دلار بپردازید. با کمی محاسبه متوجه خواهید شد که بودجه‌ای که برای تبلیغات کلیکی خود باید کنار بگذارید، چندین برابر سرمایه اولیه کسب‌و‌کارتان خواهد بود که این مورد می‌تواند در آینده موجب ورشکستگی شما شود.

مستمر نیست

همانطور که گفته شد تبلیغات کلیکی می‌تواند خیلی سریع موجب افزایش ترافیک وب سایت شود و فروش کسب‌و‌کار اینترنتی شما را به صورت انفجاری افزایش دهد، از طرفی یکی از ایراداتی که می‌توان از این مدل از بازاریابی دیجیتال گرفت این است که اثر آن در طول زمان از بین خواهد رفت و پس از تمام شدن بودجه شما، ورودی وب‌سایتتان به صورت چشمگیری افت خواهند کرد و مجدداً برای برگشت به روال قبلی ترافیک، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید و همین امر موجب شده است که برای شروع یک کمپین تبلیغاتی کلیکی شما نیازمند به سرمایه بسیار زیادی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *